Ako zaviesť čo najviac fitness zvykov do každodenného života?

Autor: Jennifer Mendozová | 5.11.2015 o 11:49 | Karma článku: 4,01 | Prečítané:  758x

Všade sa o tom píše, všade sa o tom hovorí, znie to dobre, ale nie až tak ľahko sa to zavádza aj do praxe. ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝL jednoducho nie je také ľahké dlhodobo žiť.

Ísť behať, keď je vonku pekne, nejesť koláčiky, keď nikto z rodinných príslušníkov nemá tento mesiac sviatok, jesť menej, keď sa blíži svadba...To by nám celkom išlo. Ale ako naozaj zaviesť, čo najviac zdravých zvykov do každodenného života? Do života, ktorý netrvá týždeň ani mesiac, ale celé roky? A najlepšie celý život?

Cvičenie, výživné jedlo, pravidelná regenerácia a správne nastavená myseľ = zdravý životný štýl. To celé nás však musí extrémne baviť a celé si to musíme prispôsobiť vlastnej osobnosti, aby sme všetky tieto zložky dokázali udržiavať v rovnováhe po dobu neurčitú.

Tento článok som písala tak povediac sama pre seba, pretože aj u mňa sa nájdu oblasti, v ktorých by som svoj zdravý životný štýl mohla posunúť o level vyššie. Asi mesiac som to len tak skúšala, zavádzala nové zvyky, snažila sa o zmenu. Zistila som, že bez zásadného rozhodnutia a nekompromisných pravidiel to ide len veľmi ťažko. Veľa som nad zavádzaním nových zdravých zvykov premýšľala a niektoré z myšlienok sa mi podarilo dať aj na papier. Celý článok som písala zo ženského pohľadu a moje rady sú smerované na ženy, ale verím, že väčšina z nich by mohla platiť všeobecne pre obe pohlavia. 

1. Skús sa odosobniť od všetkých cieľov, ktoré počúvaš všade okolo teba

Vyber si také, ktoré sa zhodujú s tvojou osobnosťou, s tvojou momentálnou situáciou, s tvojou dennou rutinou. Každý cieľ sa začína víziou. Skús sa s ňou stotožniť. Predstavuj si, aké to bude, keď ju konečne dosiahneš. Ako by sa zmenilo tvoje zmýšľanie o sebe. Je to predstava, ktorá je reálna? Je to predstava, ktorú je naozaj možné naplniť, ak na sebe budeš pravidelne pracovať?

Úprimne si odpovedz na otázku: Čo o tebe momentálne vypovedá tvoje telo? 

Dať si za cieľ ideálnu hmotnosť, môže byť dobrým hnacím motorom. Avšak, najdôležitejšie je začať brať do úvahy svoju telesnú stavbu, predispozície a záľuby. Prečo by si chcela mať 52kg, ak máš od prírody širšie boky a neznášaš behanie?

Veľmi často sa stretávam s rovnakým modelom správania. Prehnané očakávania, nemožné alebo príliš ťažko dosiahnuteľné ciele a obrovské nároky na seba samých. Prečo sa trochu neuvoľníme a nevyužijeme radšej to výnimočné, čo nám príroda nadelila a neberieme to ako výhodu?

Ja som skutočne drobné žieňa. Myslíš, že by to nebol neskutočne frustrujúci život, keby som si dala za cieľ modeling? Nízki ľudia majú určite kopu nevýhod. Ale prečo sa sústrediť na tie? Oveľa ľahšie koordinujeme svoje telo, väčšinou sme ohybnejší, patríme medzi lepších tanečníkov, gymnastov a často nemáme taký veľký problém so správnym držaním tela. Pre oblasť, ktorú som si vybrala, sú to naozaj veľké výhody. Môžem plakať do vankúša, lebo sa mi nikdy nebudú v plavkách vynímať krásne štíhle dlhé nohy alebo môžem myknúť plecami a celkom ľahko robiť v tých plavkách saltá do vody. 

Ak sa vydáš po ceste, ktorá je príliš náročná a ciele budú príliš ťažko dosiahnuteľné, pravdepodobne skončíš v bludnom kruhu, neustáleho chudnutia a priberania. Prijmi svoju osobnosť, porozprávaj sa s ňou a vyberte si spolu víziu, pre ktorú nemusíš neskutočne drieť a odopierať si neadekvátne veľa k výsledku.

Ak uvidíš čo i len malé výsledky – cítiš sa lepšie, lepšie spíš, viac vládzeš, nezadýchaš sa na schodoch a brušné svaly sú pevnejšie a postoj sebavedomejší, prečo by si s cvičením mala prestať? Len preto, že sa ti tvoj zadok zdá rovnako veľký a nevidíš ani stopu po tehličkách? To by si možno musela pridať ešte hodinu cvičenia denne a vynechať zopár obľúbených jedál. Stojí to zato? Je to naozaj to, čo chceš a skutočne s tým dokážeš niečo urobiť a zmeniť svoj denný harmonogram? Ak je odpoveď ÁNO, tak hurááá do toho. Ak dopredu vieš, že si na to nenájdeš čas a miluješ svoj sobotňajší koláčik a bohatý nedeľný obed, prečo proti sebe bojovať? Tvojím cieľom môžu byť o číslo menšie jeansy, ale asi nie ultra šľachovitá postava Sarah Jessicy Parker. A to je úplne v poriadku. 

Ak tvoje ciele budú reálne, budeš si vážiť všetky, aj tie drobné úspechy a zdravý životný štýl už nebude predstavovať frustrujúci kolobeh driny, odriekania a nespokojnosti s výsledkom.

2. Nespoliehaj sa na momentálnu náladu, dostatok času, chuti a motivácie

Jednoducho, nedávaj priestor vnútornému rozhovoru medzi tým, čo sa ti chce robiť a čo si myslíš, žeby si robiť mala. Ak každé ráno chceš vstávať skôr, aby si stihla ranný tréning, po zazvonení budíka so sebou nediskutuj. Možno to bude chcieť hlboký nádych a výdych, občas možno budeš cestou do kúpeľne nadávať, ale urobíš to, čo si si naplánovala deň predtým. A ak si nepreskočila bod 1, vieš aj prečo svoj plán splníš.

Vytváranie drobných rituálov ti pri budovaní zásadných veľkých zvykov, bude neskutočne nápomocné. Premýšľanie nad tým, čo dnes musíš stihnúť, čo by si mala urobiť ako prvé, čo z toho je najviac dôležité, ako to urobiť, čo najviac efektívne – je veľmi vyčerpávajúce. Zrazu ubehla pol hodina a my sme ani nezačali. Ak vieš, že tvoj ranný rituál tvorí káva, pohár vody, 5km beh a osviežujúca sprcha pri počúvaní hudby, hneď je to ľahšie. Žiadne zbytočné úvahy nad tým, či by si radšej nemala robiť kliky alebo namiesto cvičenia, byť v práci ako prvá.

Plánovanie a vylepšovanie starých metód je dôležité, ale nemali by sme to príliš komplikovať. Fungovať na autopilota sa všeobecne považuje za niečo negatívne, ale pri budovaní zdravého životného štýlu ti tento model dokáže ušetriť kopu energie. Každý týždeň môžeš optimalizovať svoje drobné rituály, ale bez veľkých zásadných zmien. Inak sa z nich nikdy nestane vžitý návyk. Ak si večer pripravíš výživné jedlo na ďalší deň a na stoličke ťa bude čakať obľúbená športová súprava, nová transformácia prebehne určite bez menšieho stresu. 

Prečo stále hovorím o rannom cvičení? Myslím si, že to, čo je pre nás dôležité, by sme mali urobiť ako prvé. Večer sa môže hocičo prihodiť a často sme príliš unavené na akýkoľvek pohyb. Ak sa ti ráno hýbať vôbec nechce, ideálne je cvičiť hneď po práci. Nezostane ti tak čas na zbytočný self-talk o tom, či akože fakt teraz idem cvičiť. 

3. Chce to denník

Ja viem, že to znie tak mechanicky a priam fanaticky. Ale nehovorím o počítaní kalórií. Ak ťa každodenné zaznamenávanie nebaví, postačí aj kalendár a červená fixka. Každú nedeľu si v kalendári podčiarkni dni, cez ktoré plánuješ cvičiť a keď túto úlohu splníš, k podčiarknutým dňom pridaj veľké červené X. Spätne budeš môcť sledovať ako pravidelne cvičíš a ako dlho si už verná svojmu novému štýlu. Chcela by si to po takej námahe porušiť? 

Záznam tiež ukáže, kedy si cieľ splnila, v ktoré dni to často nevyšlo a na základe týchto faktov si budeš môcť rozvrhnutie cvičenia lepšie prispôsobiť svojim potrebám. Denník môžeš využívať aj na pravidelné zapisovanie cieľov, ktoré si dosiahla a pri nedostatku motivácie ti letmé prelistovanie dodá neskutočnú dávku pozitívnej energie a nadšenia. Pre mňa existujú len dve možnosti. Buď to dám na papier a plán splním alebo si to len poviem v hlave a tam to aj zostane. Čo mi pripomína ďalší dôležitý zlomový bod v snahe udržať si svoj nový životný štýl.

Tvoj fitness plán by mal byť čo najdetailnejší. Nič také ako budem sa viac hýbať nefunguje. Každý deň urobím desať klikov je niečo, čo je špecifické a merateľné. Budem jesť viac zeleniny je tiež niečo, čo je príliš vágne. Každý večer začnem tým, že zjem misku zeleného šalátu s orieškami a tvrdým syrom je niečo, čo znie ako plán.

4. Jeden nový zvyk = jeden mesiac

Hovorí sa, že kým sa nová činnosť stane zvykom, potrvá to minimálne 21 dní. Možno to znie ako príliš dlhá doba a výsledky chceš predsa vidieť hneď. Tak začneš s ranným behaním, s večerným posilňovaním, s vyškrtnutím sladkostí a pitím 2 litrov čistej vody denne. A samozrejme, to všetko naraz a hneď od zajtra. Dnes máš totiž pocit, že zvládneš dobyť svet. 

Zajtra ráno to už také ružové nie je a radšej túto veľkú zmenu posunieš na budúci pondelok. Zmeny sú ťažké. Tie dôležité trvajú… A ak to nepreženieš, ono to môže byť aj sranda. Cvičiť každý deň 15 minút je oveľa lepšie pre tvoju fitness dráhu, ako cvičiť dve hodiny raz do týždňa. Každodenná večerná prechádzka na čerstvom vzduchu, desať klikov každé 2 hodiny ako oddych od práce pri počítači, 1 sladkosť do týždňa, pravidelná hodina jogy... To sú zmeny, ktoré sú maličké, ale v priebehu niekoľkých mesiacov, dokážu priniesť viditeľné výsledky.

Za rok tu máme 12 úžasných nových zvykov, ktoré pravdepodobne vytrvajú dokonca života. Navyše, nebudeš sa cítiť tak vyčerpaná týmto novým životným štýlom a začneš si naplno užívať výhody, ktoré prináša.

5. Oslavuj každý úspech

(Nemyslím tým balíček chipsov na posedenie ani menu u McDonalda.)

Paradoxne, práve tento bod zvykne byť najviac podceňovaný a aj ja ho musím sebe a svojím blízkym veľmi často pripomínať. A pritom stačí tak málo, aby sme na tejto ceste zotrvali. Nový štýlový úbor, ktorý sa nehodí na upratovanie, relaxačná masáž, manikúra, nový strih – to všetko si predsa zaslúžiš, aj keď nie si žiaden fitness nadšenec. Ak sa ti však podarí tieto drobné odmeny využívať vo svoj prospech a dopriať si ich po malých fitness úspechov, vyhrala si. Motiváciou už nebude len číslo na váhe a menšie rifle, ale aj odmena, ktorá je na dosah! 

Vydržala si celý týždeň bez sladkostí? Urobila si prvý klik? Zabehneš o 2 kolá viac? To si zaslúži zvýšenú pozornosť. Neber to ako samozrejmosť: Veď to dokáže každý, to nestojí ani za povšimnutie… Práveže stojí. Nemali by sme s odmenou čakať, až keď dosiahneme svoj cieľ. Ten môže trvať mesiace, dokonca niekedy aj roky. Keď na seba budeš príliš tvrdá, nikdy sa zdravá strava a cvičenie nestanú neoddeliteľnou súčasťou tvojho životného štýlu. Vždy to budeš brať ako niečo dočasné, niečo, keď musíš zaťať zuby, chvíľu makať a odrieť si výsledky. A potom čo?

Jedinou motiváciou by nemala byť postava a konfekčná veľkosť. Tu naozaj ide o tvoje zdravie a kvalitu života. Keď máš 20 rokov, možno sa ti to nezdá, ale práve teraz si môžeš pokaziť celý metabolizmus nekonečnými diétami a hladovaním. Možno ti nejde o zlepšenie fyzickej kondície a zvýšenie percenta svalovej hmoty, ale pritom je to oveľa dôležitejšie ako štíhla postava. To isté telo ťa bude sprevádzať dokonca života. V 40tke sa môžeš cítiť na 25, hrať sa s deťmi, mať energiu na všetko, čo chceš dosiahnuť a pritom neriešiť vysoký krvný tlak, problémy s chrbticou alebo črevami. Je to len na tebe a tvojich rozhodnutiach.

Ak zrazu v pohode zabehneš 5 km, zaslúži si to oveľa väčšiu odmenu ako tri zhodené kilá.

Väčšinou sa neodporúča využívať jedlo ako kompenzáciu vynaloženej námahy. Viem, že veľa ľudí sa odmeňuje cez tzv. cheating day, ale ja nie som až taký veľký zástanca tohto trendu. Je možné si nastaviť také pravidlá, ktoré ťa nebudú nútiť podvádzať a využívať čokoládovú kompenzáciu. Aj keď na začiatku to môže byť celkom prínosné a menej odstrašujúce, ak vieš, že si tú pizzu v piatok dopraješ, ale jedna pizza ťa niekedy môže naštartovať na celotýždňové prejedanie. Musíš si sama na sebe vyskúšať, čo na TEBA konkrétne funguje.

Držím prsty! :)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?